Zoals eerder gemeld hebben de gemeenten besloten om – vooruitlopend op de wijziging in de Jeugdwet – te stoppen met het actief gebruik van de Verwijsindex. Concreet betekent dit dat professionals – van organisaties die aangesloten zijn op het convenant Noord-Holland-Noord – met ingang van 1 oktober 2024 geen nieuwe meldingen kunnen maken in de Verwijsindex Noord-Holland-Noord (VIN).
Vanaf 1 oktober is er ook geen toegang meer tot de contactgegevens van professionals in de VIN. Het advies is om deze gegevens over te nemen in het eigen dossier. In de omliggende regio’s blijft de VIR wel actief. Dat betekent dat er nog wel matches kunnen plaatsvinden naar aanleiding van meldingen door professionals van organisaties die aangesloten zijn bij convenanten buiten Noord-Holland-Noord.
Hoe nu verder?
De gemeenten in Noord-Holland-Noord blijven zich inzetten voor effectieve vroegsignalering. Net als voor ondersteuning in de nabije omgeving van de jeugdige en het gezin vanuit het uitgangspunt ‘1 gezin – 1 plan – 1 regisseur’. Dit betekent dat professionals van de gemeenten zichtbaar en aanwezig zijn op vindplekken en zorgstructuren in de wijk, zoals bij de kinderopvang, scholen, huisartsen, wijkagenten en maatschappelijke organisaties. Door de nabijheid en preventieve manier van werken met een ‘eropaf-mentaliteit’, signaleren professionals vroegtijdig vraagstukken en/of bieden zij lichte ondersteuning. Hierdoor wordt erger of (onnodige) instroom in specialistische jeugdhulp voorkomen.
Wat kan ik doen als ik mij zorgen maak over een kind of gezin?
Zoals gebruikelijk bespreek je je zorgen met het kind en/of het gezin en bepalen jullie samen wat er kan of moet gebeuren. Bijvoorbeeld dat er ondersteuning of hulp nodig is. Als dat wenselijk is – en met instemming van betrokkenen – kun je zorgen dat er contact wordt opgenomen met het lokale sociaal team of het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG).
Heb je zorgen over de veiligheid van het kind of de veiligheid binnen het gezin? Volg dan de gebruikelijk stappen van de Meldcode. Er is altijd de mogelijkheid om over je zorgen te sparren met Veilig Thuis.
Vragen?
Hierbij een aantal gestelde vragen inclusief antwoorden. Staat uw vraag over de Verwijsindex er niet bij? Neem dan contact op met de Helpdesk van Multisignaal via helpdesk@multisignaal.nl of 0187-641747.
1. Zijn de gegevens per 1 oktober 2024 voor niemand meer in te zien?
De gegevens zijn alleen in te zien als er een match optreedt binnen twee jaar na de melding in de VIN. Daarna worden de gegevens verwijderd. Bij een melding is dit aan ouders/betrokkenen gecommuniceerd. Wat er stopt, is de mogelijkheid om nieuwe meldingen te doen in de VIN.
2. Wat gebeurt er met de namen van kinderen die erin gezet zijn?
De kinderen/signalen blijven in het systeem aanwezig totdat ze verwijderd worden conform één van de mogelijkheden in artikel 7.1.4.5 van de Jeugdwet.
3. Klopt het dat andere organisaties nog bij ons in de lucht kunnen komen, omdat er landelijk een match is ontstaan? Zo ja, dan kunnen wij alleen reactief handelen op deze matchen?
Het klopt dat er nog (landelijke) matches kunnen ontstaan vanuit organisaties die onder een ander VIN-convenant vallen. Daarop kan – net als voorheen – reactief gehandeld worden.
4. Is er een netwerk met specialistische jeugdzorg voorhanden waar men elkaar laagdrempelig kan consulteren?
Voor afstemming in het kader van preventie of andere interventies kunnen professionals contact opnemen met het lokale sociaal team of het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG). Dit staat los van het doel en de werking van de VIN. Verder werken de gemeenten in de regio Noord-Holland-Noord met de Beschikbaarheidswijzer waar alle gecontracteerde jeugdhulp te vinden is, zie hier: Beschikbaarheidswijzer.